EN
EN
Повернутися до Міжсекторальна співпраця

Європейські новинні медіа відіграють важливу та цінну роль у Європі. Водночас вони стикаються з численними викликами. Частково через цифровий перехід, коли читачі переходять на онлайн-джерела, а традиційні новинні видання втрачають рекламні доходи, економічна життєздатність професійної журналістики опинилася під загрозою. Багато медіа на місцевому рівні, а також ті, що ставлять свою місію в інтересах суспільства вище за прибуток, змушені були закриватися, що послабило плюралізм медіа та створило ризики для належного функціонування демократії.

Тема 2. Журналістські партнерства – Плюралізм

Окрім суто економічного аспекту, незалежні медіа сприяють підтримці основоположних принципів свободи та плюралізму медіа. Ця тема спрямована на захист секторів новинних медіа, які є особливо важливими для демократії та громадської участі, зокрема місцевих і регіональних медіа, громадських медіа, розслідувальної журналістики та організацій, що надають суспільно важливі новини. Фінансування буде спрямоване на організації з досвідом у сфері медіа для реалізації каскадного фінансування, яке підтримує треті сторони.


  • Підвищення рівня інновацій та креативності в бізнес-моделях, журналістських процесах виробництва та розповсюдження контенту.
  • Збільшення життєздатності професійно створеного журналістського контенту.
  • Посилення інтересу до професійно створеного журналістського контенту серед різних соціальних, мовних і вікових груп.
  • Зміцнення стійкості, плюралізму та редакційної незалежності на рівні ЄС у таких секторах, як місцеві, регіональні та громадські медіа, розслідувальна журналістика або медіа, що спеціалізуються на суспільно важливих темах.
  • Підвищення стійкості організацій, що працюють у зазначених секторах новинних медіа та захист медіа-ландшафту.
  • Покращене впровадження нових технологій у зазначених секторах медіа, оскільки це сприяє плюралізму медіа та розмаїттю медіа-ландшафту.
  • Створення баз знань про медіа-сектори, що надають суспільно важливі новини (наприклад, виявлення територій із недостатньою кількістю якісного контенту та/або де плюралізм медіа знаходиться під загрозою).

Цей конкурс охоплює медіа-сектори, які мають особливе значення для демократії. Деякі сектори, що відіграють важливу роль у демократичних дебатах, не мають ресурсів для адаптації до цифрового середовища, і такі явища, як скорочення редакцій або «медіа-пустелі», можуть призвести до погіршення стану плюралізму. Тому їм потрібна підтримка для покращення їхніх позицій, адаптації методів роботи, продовження надання першоджерельних новин громадянам, сприяння підзвітності осіб, що ухвалюють рішення, та, зрештою, зміцнення незалежного та розмаїтого сектору.

Ознайомтеся з документом конкурсу для перевірки прийнятності та вимог.


Для участі у конкурсі, заявники повинні:

  • бути юридичними особами (державними або приватними установами);
  • бути зареєстрованими в одній із країн, що мають право на участь, а саме:
    • у країнах-учасницях програми «Креативна Європа»;
    • у державах-членах ЄС (включно з заморськими країнами та територіями);
    • у неєвропейських країнах, перелічених у списку країн ЄЕЗ та асоційованих із програмою «Креативна Європа».
  • Пропозиції можуть подавати або окремі заявники, або консорціуми, що складаються щонайменше з двох заявників (отримувачів; не афілійованих організацій) із відповідних країн.
  • Цей конкурс відкритий для організацій, що працюють у сфері новинних медіа, включаючи медіа-асоціації, НУО, некомерційні організації, громадські організації, державні органи, міжнародні організації, університети, дослідницькі центри, фонди журналістики, організації з навчання медіа-фахівців, комерційні компанії та фонди.

Ознайомтеся з документом конкурсу для перевірки прийнятності та вимог.


Пріоритети

  • Пропозиції повинні передбачати механізми фінансування для суб'єктів новинних медіа та незалежної журналістики. Можуть бути запропоновані супутні заходи. Організації-заявники мають бути здатні створити механізми фінансування (підтримка третіх сторін), що орієнтовані на новинні медіа, організації та, за потреби, професіоналів, у спосіб, що сприяє плюралістичному медіа-ландшафту по всьому Європейському Союзу.

    Пропозиції мають зосереджуватися на медіа-секторах, що мають особливе значення для демократії та громадської участі. Зокрема, це:

    • Місцеві та регіональні медіа
    • Незалежна та розслідувальна журналістика
    • Організації, що надають суспільно важливі новини/суспільну журналістику (наприклад, громадська, правова та громадянська журналістика, медіа, що підвищують прозорість у сфері медіа)

Діяльність

  • Заявники мають представити, розробити та впровадити схему фінансування каскадних грантів (тобто повторного надання/підтримки третіх сторін) для незалежних медіа та організацій, які переважно працюють в одному або кількох зазначених секторах. Вони охоплять якомога більше сфер і новинних медіаорганізацій.
  • Вони мають зосередитися на діяльності, що сприяє підтримці, вдосконаленню або трансформації роботи цільових суб'єктів. Діяльність може, серед іншого, включати:
    • Інновації в редакційному виробництві (наприклад, формати, контент), охопленні та моделях доходів
    • Покращення розповсюдження та поширення новин
    • Розвиток та залучення аудиторії, стратегії створення спільнот
    • Розробку технічних інструментів, що застосовуються до зазначених тем
    • Навчання за цими темами
  • Запровадження схеми фінансування є обов’язковим. Можливо доповнити її супутніми заходами, якщо це доречно і базується на аналізі потреб вибраного підсектору(-ів). Такі супутні заходи можуть включати, наприклад, розробку деонтологічних та управлінських стандартів, готовність до бюджетного планування, розробку критеріїв та показників підтримки, створення баз знань, юридичні консультації або тренінги. У пропозиції має бути пояснено, як запропонована діяльність сприятиме вирішенню виявлених проблем.
  • Пропозиції мають зосереджуватися на Європейському Союзі, зокрема на регіонах із низьким рівнем надання зазначених новин або на медіаринках, де медіаплюралізм перебуває під загрозою. Також можуть враховуватися потреби менших редакцій.
  • Діяльність має включати конкретні результати та містити чіткі, об’єктивно перевірені та кількісно визначені показники ефективності для середньострокового періоду та завершення проєкту. Очікуваний вплив має бути більш детальним, ніж просто сума доступних каналів розповсюдження, і має бути підтверджений детальним планом охоплення, а також доказами зацікавленості з боку цільових груп.
  • Усі проєкти повинні відповідати загальновизнаним професійним медіастандартам. Вибрані стандарти та відповідний механізм їхнього дотримання слід зазначити у пропозиції та підтвердити підписаною Декларацією про стандарти та незалежність (додається до форми заявки). У разі підтримки редакційної діяльності треті сторони мають діяти з повною редакційною незалежністю.
  • Усі партнерства мають враховувати екологічний слід запропонованої діяльності та, якщо це доречно, описати стратегії забезпечення більш сталого та екологічно відповідального медіасектору.

Ознайомтеся з документом конкурсу для перевірки прийнятності та вимог.


  • Бюджет проєкту (максимальна сума гранту) за Темою 2: 2 500 000 євро на проєкт.
  • Грант буде базуватися на бюджеті (фактичні витрати, з елементами розрахунку за одиничною вартістю та фіксованими ставками). Це означає, що він відшкодовуватиме ТІЛЬКИ певні типи витрат (допустимі витрати) та витрати, які фактично були здійснені для вашого проєкту (НЕ заплановані витрати). Для одиничних витрат і фіксованих ставок можна включати суми, розраховані відповідно до пояснень у Грантовій угоді (див. статтю 6 та Додатки 2 і 2a).
  • Витрати будуть відшкодовані за ставкою фінансування, зафіксованою у Грантовій угоді, на рівні 90% від загальної суми допустимих витрат.

Ознайомтеся з документом конкурсу для перевірки прийнятності та вимог.


© 2025 Національне бюро програми ЄС «Креативна Європа» в Україні
MEMO