Щорічна зустріч Бюро програми ЄС «Креативна Європа» у Брюсселі: ключові моменти
08-10 жовтня у Брюсселі відбулася щорічна зустріч Бюро програми ЄС «Креативна Європа» з усіх країн-учасниць Програми. Цей триденний захід був присвячений аналізу підсумків минулого року, обговоренню майбутніх перспектив подальшої імплементації Програми та супроводжувався тематичними сесіями і воркшопами для представників Бюро.
Перший день зустрічі розпочався з відкриття, яке провели Александра Лучетті, голова департаменту Креативність, Громадяни, Європейські цінності та Об'єднані операції EACEA-B та Георг Хойслер, директор DG EAC з питань культури, креативності та спорту. Разом із колегами, вони виступили з оглядом результатів роботи за минулий рік та презентували стратегічні цілі на майбутнє. Окрему увагу деталям Робочої програми 2025 року для підпрограм Культура та Медіа приділили начальниця відділу Креативної Європи EACEA Джудіт Відекок та заступник начальника відділу Програм підтримки аудіовізуальної індустрії та медіа Мартін Доусон.
Однією з ключових тем першого дня стала презентація результатів та оновлень у підпрограмі Міжсекторальної співпраці. Зокрема було звернуто увагу на зростання якості заявок: середній бал зріс з 45,7 до 52,8, майже 60% заявок набрали понад 50 балів (порівняно з 39% у 2023 році), 16,5% проєктів набрали понад 70 балів (порівняно з 5,9% у 2023 році), а також значне збільшення кількості отриманих заявок (197 порівняно з 110 у 2023 році та 70 у 2022 році).
Заключною частиною дня став нетворкінг між присутніми співробітниками бюро з різних країн-учасниць щодо налагодження нових моделей співпраці та сприяння стверенню нових партнерств у світлі нових пріоритетів у 2025 році.
Другий день зустрічі відкрив начальник відділу культури EACEA Жиль Пелайо. Упродовж другого дня бюро підпрограми Культура та бюро підпрограми Медіа працювали окремо, що є типовою практикою для таких щорічних зустрічей.
У рамках дискусій Бюро підпрограми Культура, які модерував Жиль Пелайо, було обговорено напрацювання робочої групи з питань екологізації, що зосереджена на впровадженні та поширенні екологічних практик та відповідного мислення серед представників різних бюро та виконавців проєктів, а також робочої групи з гендерної рівності й різноманітності, що покликана виявляти та заохочувати розвиток проєктів та ініціатив європейської співпраці, спрямованих на подолання соціального дисбалансу серед представників культурної сфери. Окрім власних напрацювань, обидві групи закликали послуговуватися відповідними збірниками рекомендацій, що опубліковані на ресурсах Європейської комісії як у діяльності Бюро, так і у підготовці й реалізації проєктів заявниками.
Також було представлено попередні розрахунки бюджету на 2026 рік:
- 109 951 492 євро (підпрограма "Культура")
- 359 324 847 євро (загальний бюджет)
! Остаточний бюджет на 2026 рік буде ухвалено Європейським парламентом у листопаді 2024 року.
Паралельно серед представників бюро підпрограми Медіа тривали дискусії щодо останніх трендів ринків аудіовізуальної продукції та нових можливостей для різних сегментів аудіовізуального сектору. Обговорення торкалися тем ефективного поєднання культурного розмаїття та цілей індустрій, що є подвійною метою всієї підпрограми Медіа, а також шляхів забезпечення рівних умов праці та оплати для всіх представників відповідних індустрій. Окремо розглядалися уроки, отримані за 3 роки реалізації Програми з особливим наголосом на аналізі результатів 2024 року. Під час обговорення конкурсів 2025 року спікерами та залом були висловлені надії, що наступного року Україна також стане важливим учасником усіх цих обговорень.
Останній день зустрічі був присвячений обговоренню впливу штучного інтелекту (ШІ) на креативні індустрії, такі як музика, кіно, відеоігри, архітектура, мода тощо. Серед ключових можливостей використання ШІ є підвищення ефективності, допомога у прийнятті рішень і залучення аудиторії до культурного продукту. Спікери звернули увагу на те, як можна ефективно використовувати аналітичні та пошукові можливості ШІ в межах реалізації програми «Креативна Європа». З іншого боку, серед викликів - обмежений доступ до навичок користування та наборів даних, як і труднощі у співпраці між технологічним і креативним секторами. Окремо, були висловлені застереження щодо використання інструментів ШІ в процесі написання грантових заявок як часто неефективних у подачі повної та послідовної картинки проєктів, а також продемонстровано способи виявлення згенерованих ШІ текстів.
Принагідно були запропоновані такі базові поради для представників культурних,креативних та аудіовізуального секторів: підвищувати свої навички цифрової грамотності та розробляти програми навчання ефективного використання ШІ в культурних та креативних індустріях. Разом з цим, спікери вбачають важливою залученість представників секторів до спільної роботи над метаданими, узгодження стандартів інтероперабельності та формування баз даних задля створення спільних майданчиків для співпраці між різними секторами. Паралельно з цим, представники секторів мають також сприяти та брати участь у розробці стандартів, маркувань та інструментів для прозорого й етичного використання ШІ в культурних та креативних індустріях, як і розробляти разом з фахівцями ШІ спільні проєкти й демонструвати їх назагал.
Тематики доступу до фінансування для культурного та креативного секторів та доступу до культури різних соціальних груп підсумовували триденний захід, який завершився затишною та насиченою нетворкінговою сесією між представниками Бюро та Європейського виконавчого агентства з питань освіти та культури.
«Креативна Європа» – це програма Європейського Союзу, спрямована на підтримку культурного, креативного та аудіовізуального секторів. Метою програми є захист, розвиток та промоція європейського культурного та мовного розмаїття та спадщини, а також підвищення конкурентоспроможності та економічного потенціалу сектору культурних та креативних індустрій, зокрема аудіовізуального. Україна стала учасницею програми у 2016-му році. З того ж часу українські заявники можуть отримувати грантову підтримку у понад 30 різних конкурсах. Загальний європейський бюджет програми 2021-2027 років складає 2,44 млрд євро. Наразі програма працює у 40 країнах.
В Україні постійно працює Національне бюро програми, яке надає консультаційну підтримку українським заявникам та поширює актуальну інформацію про програму.
Контакти Бюро в Україні:
Telegram-канал: https://t.me/creativeeuropeua