Як використовувати бізнес-моделі для аналізу проєкту вашої мрії?
Слово «бізнес» не завжди коректно вживати поряд зі словом «культура». Деякі проєкти мають світоглядну місію та їх не можна оцінити, базуючись на загальноприйнятих бізнес-показниках. В інших випадках є сенс говорити про соціальне підприємництво, яке має на меті створення незбиткових і корисних проєктів. Ось саме тут певні бізнес-методики й знадобляться.
Такі прості інструменти, як стратегічне планування, складання бюджетів, звітність, просто необхідні культурному середовищу. Дуже часто, коли у вас в команді культурних проєктів з’являються вмотивовані менеджери з хорошими бізнес-знаннями, які мають прописану стратегію, розуміють цільову аудиторію, комунікують з нею з нею, створюється дуже якісна інтеграція зі світом навколо.
Крім того, такі правила роботи вже давно вважаються стандартом в іншій частині креативної економіки — IT-спільноті, яка працює на перетині технологій та креативності.
І якщо в них вже створилася ціла екосистема для розвитку стартапів, то для представників креативних індустрій цей процес може видатися болючішим. Ідеї для нових стартапів та проєктів народжуються щодня, але більшість з них так і не виходить на ринок. Найчастіше через брак фінансів або знань у сфері бізнесу.
Дослідженням потреб підприємців, які працюють у креативних індустріях, останні 10 років займалася британська агенція з питань бізнесу та технологічних інновацій Nesta. У результаті на світ з’явився Посібник для креативного підприємництва, який допомагає творчим людям спланувати, побудувати та промотувати нові креативні бізнеси. Посібник можна безкоштовно завантажити з сайту Британської ради в Україні та ознайомитися з методикою розробки, тестування і перетворення творчих ідей на реальний бізнес.
З чого ж почати аналіз власного проєкту та його перспектив?
1. Зробіть дослідження ринку.
Дуже часто навіть найочевидніші речі чекають свого часу, щоб хтось їх реалізував. Будьте відкритими найнеймовірнішим винаходам, аналізуйте передовий закордонний досвід, відвідуйте галузеві конференції та ярмарки, читайте спеціалізовану бізнес-літературу у вашій сфері. Саме таким чином ви будете знаходитись в епіцентрі трендів та дійсно зрозумієте, що саме зараз актуально на ринку. А далі залишиться лише обрати саме ВАШУ ідею та правильно спланувати її реалізацію.
2. Структуруйте власні думки та замотивуйте команду.
Найбільш популярним способом представлення проєктів є пітчинг — коротка презентація, яка триває від трьох до десяти хвилин та описує основні відомості про проєкт та причини для фінансування. Працюючи над підготовкою до подібної презентації, автори ідеї краще починають розуміти власну бізнес-розробку і нерідко навіть генерують нові вектори роботи. Якщо ж презентація пройшла успішно і публіка позитивно сприйняла ідею, це сильно мотивує на подальшу роботу.
3. Отримайте фідбек сторонніх людей.
Презентуйте вашу ідею декільком стороннім людям, які не знаходяться у вашому найближчому оточенні — колишнім колегам, добрим товаришам або родичам, які працюють у зовсім іншій сфері. Саме завдяки тому, що в них буде свіжий погляд на проєкт, в якому ви вже довго варитесь, вони й зможуть задавати влучні (і часто очевидні!) питання, на які ви просто не звертали увагу. Вони стануть вашою найпершою фокус-групою при виході у реальний світ.
4. Зробіть аналіз вашого проєкту за бізнес-моделлю Canvas.
Вперше вона була запропонована Александером Остервальдером у книзі Business Model Generation. В таблицю слід вписати ключових партнерів, основні напрямки діяльності, пропоновану цінність, взаємини з клієнтами, сегменти клієнтів, ключові ресурси, канали дистрибуції, вартість витрат та потоки виручки. Заповнюючи таку таблицю, автор ідеї отримує дуже корисний зріз щодо вірогідної прибутковості та ділової ринкової перспективи свого проєкту.
Як це краще зробити? Дізнаєтесь у покроковій інструкції наступного відео:
5. Вивчіть вже успішні кейси.
Львівська агенція PPV Knowledge Networks консультує культурні та креативні організації по стратегіях, бізнес-моделюванню, взаємодії з зацікавленими сторонами та соціальній відповідальності бізнесу. Крім того, робить багато аналітичної роботи. Ось, наприклад, завдяки їхній публікації можна побачити бізнес-моделі яскравих українських проєктів — від театральних фестивалів до модної індустрії. Користуйтесь!
Фото автора Fallon Michael: Pexels