Як написати успішну грантову заявку: поради переможців
Грантові заявки — це не так складно, як здається на перший погляд. Грантові програми зазвичай чітко прописують, що саме і в якому вигляді вони очікують від вас як заявника. Наприклад, усі інструкції від «Креативної Європи» можна знайти тут. А ось тут можна надихнутися історіями успіху за чотири роки існування програми в Україні. Але інструкції — це одне, а дієві поради від тих, хто вже виграв грант, — зовсім інше.
Ми розпитали Оксану Саржевську-Кравченко, директорку платформи культурних ініціатив «Ізоляція», та Анну Доброву, кураторку урбаністичної лабораторії «Металаб» платформи «Тепле Місто», про те, як написати успішну заявку.
Поради від Оксани Саржевська-Кравченко:
- Не бійтеся відмови. Багато культурних проєктів не подають свої заявки на «Креативну Європу» через те, що бояться відмови. Проте навіть якщо надійде відмова, аплікант отримує розширену відповідь: що треба покращити, які помилки є, що можна допрацювати. Ми з «Ізоляцією» теж отримали грант не з першого разу: в 2016-му подали заявку, через рік нам відмовили, але ми подали вже наступного року і отримали грант. Такого фідбеку не дає жодна грантова програма. В Українському культурному фонді експерти називають плюси і мінуси грантової заявки, а «Креативна Європа» допомагає допрацювати ідею. Тому вже заради цього варто подаватися на програму.
- Перетворіть кожного в команді на бюрократа. Звісно, написання грантової заявки — це певною мірою бюрократія. В заявці може бути 40 сторінок, які потрібно ретельно вичитати. Хтось один із команди має контролювати правильність заповнення заявки — є інструкція, як саме вона повинна виглядати. Але кожен зі свого боку також має відповідати за свою частину. Це зменшить вірогідність помилок, які теж впливають на рішення.
- Правильно прорахуйте бюджет. Коли ви подаєте заявку на грант, то враховуєте суму за тим курсом валют, який є в країні на час подачі заявки. Але, на жаль, ми розуміємо, що він може змінюватись. Тому варто прорахувати ризики для організації, якщо курс суттєво зміниться, і домовитися про можливі варіанти дофінансування і підтримку з боку європейських партнерів.
- Виберіть правильних партнерів. Для того щоб отримати грант «Креативної Європи», ваш проєкт має бути створений у співпраці з іншими організаціями. Успішність проєкту також залежить від надійності партнерів. Але як зрозуміти, що вам по дорозі, і що робити, якщо керівник організації змінюється, поки розпочинається проєкт? Спочатку варто визначити, хто вам підходить за цінностями, а потім познайомитися особисто. Адже перш за все ми працюємо з людьми. Далі варто обговорити всі деталі, особливо фінансову частину. І під час переговорів звертати увагу на те, як людина спілкується: чи швидко відповідає, чи пропонує самостійно ідеї та рішення тощо. Звісно, варто розпитати в інших організацій-колег про те, як вони співпрацювали, подивитися історію грантів. Якщо це маленька організація з невеликим досвідом, то варто оцінювати кроки під час переговорів.
Радить Анна Доброва:
- Перетворюйте ідею одразу на проєкт. Коли у вас чітко продумана ідея, вам не тільки легко прописати грантову заявку, але й пояснити партнерам, що це за проєкт та в чому його цінність. Тому коли ідея свіжа і ви горите нею, у вас більше запалу, аби втілити її в життя.
- Пишіть партнерам вашої мрії. Не бійтеся кликати у партнери тих, з ким хотілося б попрацювати. Іноді організації-початківці бояться пропонувати співпрацю вже відомим та великим інституціям або проєктам. Проте завжди треба обирати саме тих, хто близький вам по духу, в кого хотілося б повчитись і з ким хотілося б налагодити зв’язки. Так, для однієї з заявок «Креативної Європи» ми написали організації з Франції, з якою дуже хотіли познайомитись. Виявилося, що вони цікавляться українським контекстом і з радістю співпрацювали б з нами. Заявку ми так і не подали, але з’явився дуже важливий контакт.
- Обирайте тих, з ким цікаво працювати. Проєкти «Креативної Європи» мають особливість: завжди є lead-партнери, які продумують проєкт і шукають організації для співпраці, та інші партнери, не менш важливі. Якщо вас кличуть до партнерства, дуже важливо працювати з тими, хто вам дійсно цікавий. Адже часто навіть недопрацьований проєкт можна удосконалити спільними зусиллями, якщо вам близька тема. Наприклад, зараз разом з Тбіліською бієнале ми переформатовуємо проєкт в онлайн. Ми готові до змін, бо для нас цей проєкт дійсно важливий.
- Не бійтеся запитань. Якщо ви співорганізатор, не бійтеся постійно запитувати та все уточнювати у lead-партнера. Будуйте довірливі стосунки. У моєму досвіді є не дуже позитивні приклади, коли через непроговореність не вдалося уникнути помилок. Усі позиції, бачення та задачі варто уточнювати на початку, але й ставити питання під час проєкту. Lead-партнери в першу чергу зацікавлені, щоб усім, кого вони залучають до проєкту, було комфортно та цікаво.
- Комунікуйте з локальними менеджерами програми. У кожній країні — учасниці «Креативної Європи» є локальні менеджери програми. На жаль, більшість рідко користується можливістю поговорити та попросити про пораду. Але від локальних менеджерів завжди є велика підтримка. Особливо корисними можуть бути пояснення бюрократичних питань. Зі свого досвіду я зрозуміла, що краще мільйон запитань, ніж недокомунікація.
Категорія новини:
Publications