Як написати успішну грантову заявку: поради переможців

Грантові заявки — це не так складно, як здається на перший погляд. Грантові програми зазвичай чітко прописують, що саме і в якому вигляді вони очікують від вас як заявника. Наприклад, усі інструкції від «Креативної Європи» можна знайти тут. А ось тут можна надихнутися історіями успіху за чотири роки існування програми в Україні. Але інструкції — це одне, а дієві поради від тих, хто вже виграв грант, — зовсім інше. 


Ми розпитали Оксану Саржевську-Кравченко, директорку платформи культурних ініціатив «Ізоляція», та Анну Доброву, кураторку урбаністичної лабораторії «Металаб» платформи «Тепле Місто», про те, як написати успішну заявку. 



Поради від Оксани Саржевська-Кравченко: 


  1. Не бійтеся відмови. Багато культурних проєктів не подають свої заявки на «Креативну Європу» через те, що бояться відмови. Проте навіть якщо надійде відмова, аплікант отримує розширену відповідь: що треба покращити, які помилки є, що можна допрацювати. Ми з «Ізоляцією» теж отримали грант не з першого разу: в 2016-му подали заявку, через рік нам відмовили, але ми подали вже наступного року і отримали грант. Такого фідбеку не дає жодна грантова програма. В Українському культурному фонді експерти називають плюси і мінуси грантової заявки, а «Креативна Європа» допомагає допрацювати ідею. Тому вже заради цього варто подаватися на програму. 
  2. Перетворіть кожного в команді на бюрократа. Звісно, написання грантової заявки — це певною мірою бюрократія. В заявці може бути 40 сторінок, які потрібно ретельно вичитати. Хтось один із команди має контролювати правильність заповнення заявки — є інструкція, як саме вона повинна виглядати. Але кожен зі свого боку також має відповідати за свою частину. Це зменшить вірогідність помилок, які теж впливають на рішення. 
  3. Правильно прорахуйте бюджет. Коли ви подаєте заявку на грант, то враховуєте суму за тим курсом валют, який є в країні на час подачі заявки. Але, на жаль, ми розуміємо, що він може змінюватись. Тому варто прорахувати ризики для організації, якщо курс суттєво зміниться, і домовитися про можливі варіанти дофінансування і підтримку з боку європейських партнерів.
  4. Виберіть правильних партнерів. Для того щоб отримати грант «Креативної Європи», ваш проєкт має бути створений у співпраці з іншими організаціями. Успішність проєкту також залежить від надійності партнерів. Але як зрозуміти, що вам по дорозі, і що робити, якщо керівник організації змінюється, поки розпочинається проєкт? Спочатку варто визначити, хто вам підходить за цінностями, а потім познайомитися особисто. Адже перш за все ми працюємо з людьми. Далі варто обговорити всі деталі, особливо фінансову частину. І під час переговорів звертати увагу на те, як людина спілкується: чи швидко відповідає, чи пропонує самостійно ідеї та рішення тощо. Звісно, варто розпитати в інших організацій-колег про те, як вони співпрацювали, подивитися історію грантів. Якщо це маленька організація з невеликим досвідом, то варто оцінювати кроки під час переговорів.



Радить Анна Доброва:


  1. Перетворюйте ідею одразу на проєкт. Коли у вас чітко продумана ідея, вам не тільки легко прописати грантову заявку, але й пояснити партнерам, що це за проєкт та в чому його цінність. Тому коли ідея свіжа і ви горите нею, у вас більше запалу, аби втілити її в життя. 
  2. Пишіть партнерам вашої мрії. Не бійтеся кликати у партнери тих, з ким хотілося б попрацювати. Іноді організації-початківці бояться пропонувати співпрацю вже відомим та великим інституціям або проєктам. Проте завжди треба обирати саме тих, хто близький вам по духу, в кого хотілося б повчитись і з ким хотілося б налагодити зв’язки. Так, для однієї з заявок «Креативної Європи» ми написали організації з Франції, з якою дуже хотіли познайомитись. Виявилося, що вони цікавляться українським контекстом і з радістю співпрацювали б з нами. Заявку ми так і не подали, але з’явився дуже важливий контакт. 
  3. Обирайте тих, з ким цікаво працювати. Проєкти «Креативної Європи» мають особливість: завжди є lead-партнери, які продумують проєкт і шукають організації для співпраці, та інші партнери, не менш важливі. Якщо вас кличуть до партнерства, дуже важливо працювати з тими, хто вам дійсно цікавий. Адже часто навіть недопрацьований проєкт можна удосконалити спільними зусиллями, якщо вам близька тема. Наприклад, зараз разом з Тбіліською бієнале ми переформатовуємо проєкт в онлайн. Ми готові до змін, бо для нас цей проєкт дійсно важливий. 
  4. Не бійтеся запитань. Якщо ви співорганізатор, не бійтеся постійно запитувати та все уточнювати у lead-партнера. Будуйте довірливі стосунки. У моєму досвіді є не дуже позитивні приклади, коли через непроговореність не вдалося уникнути помилок. Усі позиції, бачення та задачі варто уточнювати на початку, але й ставити питання під час проєкту. Lead-партнери в першу чергу зацікавлені, щоб усім, кого вони залучають до проєкту, було комфортно та цікаво. 
  5. Комунікуйте з локальними менеджерами програми. У кожній країні — учасниці «Креативної Європи» є локальні менеджери програми. На жаль, більшість рідко користується можливістю поговорити та попросити про пораду. Але від локальних менеджерів завжди є велика підтримка. Особливо корисними можуть бути пояснення бюрократичних питань. Зі свого досвіду я зрозуміла, що краще мільйон запитань, ніж недокомунікація.
logo of creative europe
Логотип Українського Культурного Фонду
Logo of european commision
Логотип Міністерства Культури України