Нова норма? Як карантин впливає на розвиток індустрії кіно?

В рамках Третього міжнародного ярмарку грантів у сфері культури ми поговорили про ситуацію в аудіовізуальній індустрії України та потенційні можливості її розвитку. А що ж зараз відбувається на європейському ринку і чим живе європейська індустрія кіно? Аналізує мережа незалежних стрімінгових платформ EuroVoD. Через кризу з Covid-19 дуже складно робити якісь довготривалі прогнози подальшого розвитку кіноіндустрії. Однак, це викликало бурхливу хвилю обговорення так званої «нової норми» у кіно, тобто повного витіснення кінотеатрів онлайн платформами VOD (Video on Demand).



Перш за все, це пов’язано з тим, що за час карантину у всьому світі аудиторія стрімко почала дивитися кіно та серіали онлайн. Але мало хто звертає увагу на контекст, а саме на зменшення альтернативних видів розважального контенту, зокрема спорту, відсутність яких може сильно вплинути на звички споживачів.


На проведення аналізу поточної ситуації також впливає домінування глобальних американських потокових сервісів, таких як Netflix та Amazon, хоча вони й надають деяку інформацію щодо споживчого попиту. На початку травня кількість підписників Netflix збільшилась вдвічі в порівнянні з прогнозами фінансового звіту за перший квартал, прибуток виріс з 7 млн до 15,8 млн доларів. Що цікаво, що на 85% збільшилась аудиторія за межами США. У Європі навіть тимчасово знизили якість трансляцій, щоб забезпечити безперебійну роботу мережі. Таким чином, Netflix виграв від інвестицій у власне локальне виробництво, де був великий попит на контент місцевою мовою, в таких країнах, як наприклад, Іспанія. Недостатня прозорість не дає змоги повністю перевірити інформацію від глобальних потокових сервісів, однак оригінальний контент є дійсно потужним драйвером для залучення аудиторії.      


EuroVoD особливо зацікавлена у дослідженні впливу ширшого використання онлайн-послуг як на незалежний сектор VOD, так і на європейське кіно загалом. Хоча показники досить багатообіцяльні, ще необхідно зібрати більше даних та проаналізувати більший проміжок часу. Зараз EuroVoD працює над великим дослідженням гравців та сектору загалом, яке планує представити досить цікаві інсайти вже до кінця року. Однак вже є деяка корисна інформація. Незалежні стрімінгові сервіси мають у своєму каталозі майже 80% європейських фільмів та вони офіційно повідомили про значне збільшення кількості відвідувачів та транзакцій, що свідчить про високу зацікавленість саме європейським контентом. У цей складний для індустрії час, незалежні європейські сервіси VOD розумно використали унікальну можливість знайти нову аудиторію, запропонувати свої можливості та збільшити внаслідок цього перегляди європейських фільмів. Таким чином ця ситуація може досить позитивно вплинути на їх подальший розвиток. Однак, для дистриб’юторів відсутність кінотеатральних показів залишається катастрофічною.


Члени EuroVoD не підтримують ідею конкуренції онлайн-платформ з кінотеатрами. Існує визнання та розуміння цінності кінотеатрального виходу фільму та культурного значення кінотеатрів. Тому багато європейських онлайн-сервісів активно співпрацюють з кінотеатрами та фестивалями, навіть мають власні кінотеатри або керують кінофестивалями. Однак даний період дозволив дізнатися, як перший реліз фільму онлайн може вплинути на аудиторію. 


Одночасна прем’єра у кіно та на інших платформах вже давно є темою, яка викликає багато дискусій. Але студія Universal все ж вирішила зробити цей крок до нової моделі релізу та презентувала у березні онлайн фільм «Тролі 2: Світове турне». Як результат, студія заявила, що отримала понад 100 млн євро з преміальних завантажень на стрімінгові платформах та планує і надалі робити одночасні прем’єри майбутніх блокбастерів. Однак, Universal зацікавлена говорити про успіх даного релізу, оскільки вона отримала прибуток у розмірі 80% від релізу на цифрових майданчиках, що набагато вищий за кінотеатральний (50%). Також не зовсім зрозуміло, як на результати може впливати жанр та аудиторія фільму: ефективно залучена дитяча аудиторія Тролів може не зображати загальний потенціал такого запуску. 


Для дистриб’юторів на європейському ринку рішення про перехід до стратегії одночасної прем’єри є досить важким. З одного боку, ризиковано утримувати ключові фільми, втрачаючи ефект сарафанного радіо від глядачів кінотеатрів та фестивальних релізів. А також сподіватися на те, що після відкриття кінотеатрів, аудиторія одразу масово почне їх відвідувати. З іншого боку, європейські платформи VOD мали змогу перевірити припущення щодо цінності кінотеатральної прем’єри, як основного маркетингового стимулу для подальшого онлайн-релізу. Одними з вдалих прикладів релізу онлайн стали фільми, які були успішними на фестивалях до карантину. Наприклад, у Великій Британії це «Правда» Корееда та «Celle que vous croyez» Сафі Неббу, які ще довгий час обговорювалися після Венеційського кінофестивалю та Берлінале. 


Деякі кінофестивалі були досить позитивно налаштовані на перехід у діджитал. Наприклад, міжнародний фестиваль документального кіно в Амстердамі (IDFA), кінофестивалі в Гетеборзі (Швеція) чи Трансільванії (Румунія), мають власні VOD платформи. Вони працювали продовж проведення фестивалів, від чого останні відчули досить позитивний ефект. Інші фестивалі вдалися до більш радикальних кроків, щоб залишитися у полі зору громадськості. Наприклад, Tribeca об’єднався з YouTube для проведення онлайн-фестивалю «We Are One». Документалістика, як жанр, здається досягає успіхів під час кризи, не в останню чергу тому, що в більшості країн Європи він був недостатньо представлений.  


Фестивалі еволюціонували у гібридний формат, тобто поєднали офлайн та онлайн. Динаміка ринку фільмів дуже сильно залежить від фізичних показів та подальшого сарафанного радіо. Можливо, на нових онлайн ринках може бути порушений психологічний зв’язок між фільмом та першим переглядом покупця на малому екрані. Хоча зараз вони можуть переглядати фільми з точки зору їх потенціалу для ринку VOD, принаймні у короткостроковій перспективі.


Після проведення Каннського кіноринку цього року онлайн було зроблено кілька цікавих висновків. Криза та перехід в онлайн допомогла фестивалям та незалежним продюсерам досягти нової аудиторії, яку раніше вони б не охопили. Тож й досі тримається тренд на проведення фестивалів у гібридному форматі, а VOD-платформи все ще відіграють ключову роль у дистрибуції та доступу аудиторії до контенту. Хоча більшість зазначає, що у найближчому майбутньому вони все одно не зможуть повністю замінити кінотеатральні прем’єри та офлайн заходи, які все одно відіграють центральну роль у дистрибуції та промоції контенту. 


Можливо зараз визначний час, коли відбувається перехід до нової онлайн екосистеми індустрії кіно. Однак, основою проблемою, яку необхідно вирішити для майбутнього сервісів VOD –– це піратство. Одним з аспектів кризи Covid, який не варто недооцінювати, це збільшення крадіжок авторських прав. Тому піратські сервіси все ще залишаються більшою загрозою для кінематографа, ніж перехід у діджитал.


Фото: pixabay.com

logo of creative europe
Логотип Українського Культурного Фонду
Logo of european commision
Логотип Міністерства Культури України