Які тренди аудіовізуального контенту панували у 2019 році та чи будуть вони актуальними у 2020-му?

Однією з тем дискусійних панелей Третього міжнародного ярмарку у сфері культури була міжнародна підтримка аудіовізуальних творів та майбутнє української кіноіндустрії. А які ж настрої та тенденції панують загалом на континенті? Про це ви зможете дізнатись із нового дослідження Європейської аудіовізуальної обсерваторії, а ми подаємо її найголовніші тези. Європейська аудіовізуальна обсерваторія — це некомерційна міжурядова організація, яка входить до Ради Європи та проводить моніторинг європейського аудіовізуального ринку.


Для дослідження були обрані 30 основних тем, які найсильніше вплинули на розвиток європейського аудіовізуального ринку. З широкого спектру даних було виділено шість ключових трендів, які вплинули на формування цього сектору у 2019 році.



Абонентські стрімінгові платформи (SVOD)


У 2019 році вперше кількість європейських підписників стрімінгових платформ перевищила 100 млн. Активне зростання почалося у 2010 році, коли лише кілька тисяч людей стали постійними абонентами. Потім їх кількість поступово збільшувалась до 2012 року, а з появою Netflix (спочатку тільки у Великій Британії, Ірландії та Скандинавії), та Amazon отримала потужний стимул для розвитку. Спочатку платформи з відео на вимогу (video on demand, VOD) в основному використовувалися для придбання або прокату певних програм або фільмів. Сьогодні підписки становлять понад 80% усіх доходів VOD. Зараз на них поступово переходить і телебачення. Як результат, завдяки абонентським стрімінговим платформам глядачі переходять від лінійного телебачення до моделі споживання контенту «коли завгодно, де завгодно і на будь-якому пристрої». 


Disney


Крім того, 2019 рік можна вважати «роком Disney». Компанія досягла рекордних касових зборів у прокаті, як національних (з долею ринку 33%), так і світових, з подальшими франшизами та сиквелами. Також у 2019 році Disney купила 20th Century Studios, одну з найбільших голлівудських студій, а також портфель телеканалів та акції американської стрімінгової платформи Hulu. Нарешті, у листопаді 2019 року відбувся запуск власного сервісу SVOD, Disney+, спочатку в США та на п’яти додаткових територіях (серед яких першою європейською країною стали Нідерланди), наступне збільшення покриття заплановане у 2020 році. Можна сказати, що Disney+ –– це відповідь компанії на зменшення рейтингів деяких її каналів, а що ще важливіше –– це ставка на пряму дистрибуцію контенту споживачам. 


Подкасти 


Ще одним ключовим трендом у 2019 році стали подкасти. Аудиторія радіо та оригінальних аудіопрограм (подкасти на початку свого виникнення) сильно виросла. За даними європейської музичної стрімінгової платформи Spotify, її аудиторія подкастів цього року виросла на 50%, крім того, вона ж придбала Gimlet Media, передового виробника подкастів. Також, у даній сфері на 49% виріс ринок реклами у США. Зараз на Apple Music є понад 800 тис. активних подкастів, що загалом налічує більш ніж 30 млн. випусків. Ринок подкастів стає все більш конкурентоспроможним по відношенню до радіостанцій та сервісів, які пропонують виключно музичний контент.


Телевізійні серіали 


Близько 500 сезонів оригінальних серіалів транслювалися у США та Європі у 2019 році. Це ілюструє стійке зростання виробництва та повернення до так званого тренду «peak TV», тобто збільшення серіального контенту. На європейському аудіовізуальному ринку телесеріали відіграють ключову роль у завоюванні нової та збереженні існуючої аудиторії. Це призводить до наступних тенденцій: зростання кількості драм; перерозподіл коштів між створенням фільмів та серіалів на користь останніх; зменшення тривалості сезонів з метою утримання глядачів; створення альянсів між телевізійними компаніями для збільшення бюджетів в рамках спільного виробництва; конкуренція за найкращих спеціалістів. 


Європейський аудіовізуальний ринок залишається на тому ж рівні 


Загалом європейський аудіовізуальний ринок залишається на тому ж рівні, що і був раніше. Єдиний сегмент, що значно виріс, — це все ті ж стрімінгові платформи (83% приросту у 2018 році). До того ж, телевізійна реклама заробила трохи більше ніж минулого року, оскільки зараз спостерігається все більший перерозподіл витрат на рекламу саме в сторону Інтернету; платне телебачення проявило себе конкурентоспроможним; фінансування національних телерадіомовників у більшості країн постраждало через обмеження бюджетних коштів; збори фільмів у кінотеатрах залишаються стабільними. Серед країн, які в середньому показали вищі показники, ніж зазвичай: Словаччина, Португалія та Чорногорія.


Об’єднання 


У 2019 році консолідація компаній було поширеним явищем не тільки у США. Окрім поглинання 20th Century Studios компанією Disney, угоди про злиття CBS-Viacom та покупкою Fox Sport Networks Sinclair Broadcasting (ряд локальних телевізійних каналів у США), британські кінопрокатники оголосили про придбання канадської мережі Cineplex, для того, щоб створити найбільшу мережу кінотеатрів у Північній Америці. У Європі консолідація проявлялась у намірах французької компанії Banijay придбати ведучий продакшн EndemolShine; Canal+ (Vivendi) поглинув платний сервіс супутникового телебачення M7; шведська телекомунікаційна компанія Telia придбала медіахолдинг Bonnier Broadcast; телекомунікаційна компанія Liberty Global продала свої європейські активи Vodafone Group Plc; а також під брендом Allente об’єдналися скандинавський сервіс платного супутникового телебачення Viasat (Nordic Entertainment) та потоковий бізнес Canal Digital (Telenor). 


Що зараз?


COVID-19 дуже сильно вплинув на розвиток аудіовізуального сектору по всьому світі. В рамках Каннського кіноринку відбулась панельна дискусія «Аудіовізуальний сектор в часи COVID-19», де представники Європейської аудіовізуальної обсерваторії, агенцій та професійних асоціацій обговорили нинішню ситуацію та кризу. Основним висновком панелі стало те, що пандемія більшою мірою посилила негативні тренди, а не створила їх. Мова йде про несправедливе та нерегульоване домінування стрімінгових платформ, а також основною проблемою у продовженні виробництва аудіовізуальних продуктів є страхування та його нестача у часи кризи. 

Ознайомитися з панельною дискусією можна за посиланням.


Фото автора Obregonia D. TorettoPexels

logo of creative europe
Логотип Українського Культурного Фонду
Logo of european commision
Логотип Міністерства Культури України